Robert Råmundsen

Nok ett idiotisk påfunn!Friluftsliv

Posted by Robert Råmundsen Sun, August 29, 2010 20:45:58

Blog image

Nok en gang ble jeg lurt til å gjøre noe dumt. Jeg ble lurt til å delta på birkebeinerrittet. Og ja nok en gang møtte jeg opp utrent og uforberedt! Jeg hadde ikke trent denne gangen heller, og oppkjøringen besto av 2 lungebetennelser og 4 sykkelturer som trening. Sykkelturene ble unnagjort 2 uker før rittet. Tja, lurt? Nei ikke særlig.

Shell som jeg jobber for er en av hovedsponsorene, slik at jeg så ut som en proff der jeg sto på startstreken med sykkelklær med reklame og skrift over alt. Følte meg noe dum der jeg sto ved start med fullt utstyr. Og visste at jeg ikke hørte hjemme på denne startstreken, eller noen startstrek for den saks skyld!

Det hjalp heller ikke at klærne jeg fikk var 2 nr for små, slik at det var en skikkelig kjøttpølse som møtte til start.

De siste 4 mila hadde jeg 360 graders krampe i beina, og kunne nesten ikke trå på sykkelen uten att det smalt til, og jeg nesten veltet. Faktisk hadde jeg blodutredelser på lårene der krampen hadde sittet etter løpet. Værre krampe har jeg aldri hatt. Slapp faen ikke taket. Jeg hadde alt for lite klær på meg også, siden klærne jeg hadde fått var for små, slik at jeg hadde generell nedkjøling siste halvdel av løpet. For min del var løpet av mer psykisk enn fysisk art, selv med liten trening. Fy faen for ett gjørmehelvete!

Men jeg må si dette var lettere en mitt forrige påfunn, nemlig Vasaloppet. Men da slapp jeg heldigvis krampene.

Men jeg kom da i mål til slutt, og det beste av alt, var at jeg slo DEG Knut!! smiley

Langesund Fiskefestival 2010Fiske

Posted by Robert Råmundsen Tue, August 10, 2010 20:51:19

Først av alt vil jeg gratulere Anders Larsen med 1 plassen, samt Kenneth B Johnsen med 3 plassen i mesterskapet!! Fy faen og bra jobba gutter...

Anders hadde flyt dag nr 2 og øste inn poeng med svært pene fisker. Jeg for min del bommet på bankersartene jeg hadde i min hule hånd etter prøvefisket. Ganske surt når alt virkelig må kjempes for og ingen ting kommer gratis. Fikk faktisk ikke en eneste bonusfisk eller stor av arten i det hele tatt. Og som sagt fikk jeg ikke artene jeg regnet som av de enklerste å hanke inn. Men men, slik er konkurransene, noen ganger funker det bare ikke. Dette året var et slikt ett for meg. Endte opp på en akseptabel 9 plass, og er fornøyd med det. Men er ikke fornøyd med fiskene jeg fikk. Hadde liksom så mye mer "inne" enn dette. Mandagen ble som det pleier, en dag i depresjon, kun pga at det er ett år til neste gang smiley

Nok en gang grattis til vel gjennomført av alle bekjente.

Tromsø 2010Fiske

Posted by Robert Råmundsen Wed, July 07, 2010 01:36:03

Vi har hatt en nydelig tur, med masse pen natur, hvaler ørner og godt fiske. vi dro til slutt inn 18 kveiter og endel steinbitt. To over 30kg en over 40kg og endel rundt 20 og 10kg. Selv fikk jeg en på 22,7kg og 18,7kg. Noen drøye fighter! Skal få lagt ut film etterhvert. Ble også ny pers på ulke med 440g.

Pers og foreningsrekFiske

Posted by Robert Råmundsen Tue, June 29, 2010 23:15:30

Ble en liten tur etter jobb idag også. Dette blir da 4 dagen med arbeisfiske :D

Målet var å prøve en kant jeg hadde sett meg ut på jakt etter brosme og lange. Det ble begge deler, men i baguette størrelse. Dypet var ca 180m. men ute på muddere før vi traff kanten ramlet det på noen Hågjel og svarthå. Største Hågjel var 1120g, som er ny pers. Heller ikke denne veldig mye større en tidligere pers, men pers uansett. Kule og dumme ser de iallefall ut....

Lite hyggelig møte med Åndalsnes...Fiske

Posted by Robert Råmundsen Tue, June 29, 2010 15:20:26

Vi hadde avtalt å få leie en båt i Åndalsnes, så det ble en halv feriedag, og med stort håp om Glassvar, spisskate og storsei gikk turen inn til Romsdalen. Vi prøvde flere ganger å komme i kontakt med kontakten vår som hadde ordnet båt, men den gang ei. Selv etter flere timer med meldinger og tlf var det inget svar og få. Hvis personen hadde ombestemmt seg eller det ikke passet, kunne han ha ofret seg en tlf samtale syns nå vi. Vi tar da litt selvkritikk også, da vi ikke fikk vite om vi fikk fri før samme dagen. Men han ville da leie ut båten kl 22.00 kvelden før.

Vi satte oss på kaia, og prøvde litt meite derifra, det er mulig å få pen fisk herfra også. Etter noen minutter kom det noen lokale helter som dro frem noe fiskeutstyr, og vi benyttet sjansen til å forhøre oss om det kunne være andre som var villige til å leie bort en båt noen timer.

Erik går bort og spør på en hyggelig måte:"Er dere lokale?"

Svaret han kontant fikk var: "Hva faen vil du". Tja noe middelmådig mottakelse av noen som deler samme interresse syns nå jeg.

Erik spør om de vet om noen som kunne vært interresert i å leie ut en båt noen timer. Han svarer ja, det er det. Men stillheten etterpå viser at han bare er full av F. Etter en stund svarer han at han ikke kan knote med slikt nå, og at det er de som bestemmer hvem som får fiske og låne båt i Åndalsnes....

Erik roper på meg. Jeg gikk bort, og spurte hyggelig: "Er det laksen som skal til pers eller?" Han svarte:"Nei, det er vel gjedda, er det ikke det da?", sa han og smilte til kammeraten. "Det er nemig ikke mulig å si hva man har fått på kroken før fisken er i båten ser du", sa han med ett sleskt smil om munnen... " Du skjønner det, vi skjønner slikt som er proffe!"

Jeg svarer: "Det er iallefall ikke glassvar dere skal fiske med den wobbleren der, det er sikkert!"

Han svarer:"Nei vi fisker ikke etter glassmanet" Til hans forsvar så visste han vel ikke helt hva jeg pratet om.

Jeg begynnte å bli rimelig varm i hode. Hva faans oppførsel er dette? En ting var ordlaget hans, men kroppspråket virket i tillegg hissig og aggresiv. Fikk nesten følelse at det vanket juling snart faktisk. Jeg snur meg og går i sinne.

Vi blir ikke værende der så lenge, og bestemmer oss for å klatre ned fjellet under "flekken", men kommer desverre ikke langt nok ut med båtstengene. Reultatet ble magert med 4 SØ og en drøss med sypiker...

Dagen etter denne labre fiskedagen, bestemmer vi oss for å ta nok en halv feriedag, og prøve lykken rundt Gossen. Her blir det da iallefall noe fisk. Kolje på 1,8kg, 3 hvitting over kiloen. Største 1200g blank. Samt knurr på 440g og litt annet. Dagen etter ble det også litt fisk med ett par lyr noe brosme og hvitting over kiloen. Så det ble ny pers på hvitting med sinnsyke 10g :D

Blog image

Neste dag ble det også en tur på sjøen, og da ble det også brosme og litt annet. Men det artigste var en spekkhugger flokk som ble observert hoppende langt unna. Da den hadde fått ferten av oss, og vi skjønnte at nyskjerrigheten dems var trigget, kjørte vi innover når de var på 150-200m avstand. Nyskjerrige dyr i den størrelsen er ikke bare morro i en 15foter. Har bekjente som har opplevd det!...

3 spesimenfisk på samme tur. Fin tur på sjøen...Fiske

Posted by Robert Råmundsen Mon, June 21, 2010 22:11:42

Blog imageDet var meld rolige vindforhold fra morgenen av, slik at planen var å reise ut tidlig. Det ble da også tidlig nok, siden Morten møtte opp en time for tidlig. Turen gikk ut for å lokalisere større svarthå, blåkjeft og brosme. Skulle vi få lange var dette
som bonusfisk å regne. Etter dette var planen å finne rødknurr, fjesing, større sandflyndre, rødspette, knurr og rødknurr. Dette er da som mange har skjønt begynnelsen på forberedelsene til LFF, da taktikken min gikk fiseføyka pga svarthåen.

Første fisken i båten var en blåkjeft, riktignok ikke av de største 975g. Fisk nr 2 og 3 var også blåkjeft. Riktig nok noe dypere enn jeg hadde regnet med. Fiskene tok på ca 170m dyp. Så skulle svarthåen til pers. Her fisket vi noe dypere. Rundt 200m, og de varte ikke lenge før en pen duble kom opp. En på 6-700g og en større en som veide (uten vann selvfølgelig) 796g. Ny pers og spesimenfisk var ett faktum. Siden det var noe vanskelig å veie i båten, gikk fisken i fiskekummen for veiing inne på land. Der veide den etter 5 timer 785g noe som må sies å være veldig bra. Fisken veide nok mer enn jeg hadde trodd der ute. Vekta mi er også ganske så streng.

Blog imageBlog imageSå gikk turen til brosmefisket. Her skulle det fiskes endel dypere. Siden jeg har problemer med giveren konka loddet på 350m, men vi fisket nok rundt her kanskje noe dypere. Det varte ikke lenge før en liten baguette lå i båten. Ei brosme på ca 3kg. Like etterpå en på 8kg, en på 6kg og en på 9380g som faktisk er ny pers på meg. Like etter dette fikk Morten ett lite napp som gikk over i ett monsternapp. Han tar stanga og kjører fisk. Problemet var at fisken kjørte fortere opp enn han kunne sveive!!? Hva faan skjer nå? Så blir det tung for så å bli lett igjen. Dette er ikke første gangen har skjedd meg på tur, og tenker kveite. Etter en stund blir alt lettere, og opp kommer en brosme på 5kg med dype tannmerker over hode. Jepp, kveita hadde tatt brosma, og etter de store runde hullene i skallen å regne var dette STOR fisk. Vi snakker ikke ei lita 50kg fisk!

Blog image

Vi sa vi var fornøyd med plassen og satte kursen mot land for å prøve rødknurren. Her ble det heller endel rødspette om ikke så store og endel vanlig knurr med en fisk på 365g på topp. Ingen kjempe men kjempefin festivalfisk! Neste fisk på lista var fjesingen. Det skulle ikke ta mange minuttene før en fisk på 400g+ lå i båten. Ett par minutter etter fikk jeg min andre spesimenfisk for dagen, en fjesing på 524g. Dette var også ny pers. Morten slipper ned igjen for å dra opp en duble med fjesing 400g sandflyndre og jammen fulgte ikke etter en rødknurr. Plassen virket bra, og ble plottet inn på kartplotteren. Vi ble enige om å ta ett drift til, og da kommer min tredje spesimenfisk og fjerde pers for dagen. En fjesing på 544g, er det mulig tenkte jeg. Det må understrekes at dette er en av våre vakreste fisker når den kommer sigende opp langs båten...

Blog imageBlog imageBlog image

Vi fortsetter driftet for å prøve litt til. Morten måker opp en sandflyndre til på 499g. Nå hadde vi driftet ett stykke vekk, siden avdriften var 1,3knop og tare og grass hang seg opp i glidetakkelet mitt. (Morten fisket paternoste). Tankene mine gikk da til ulka vi hadde pratet om. Og jepp der nappet det, og opp kommer ei lita ulke på 186g. Nå hadde det begynnt å blåse såpass at det var på tide å sette kursen innover igjen.

Blog image
For to dager siden fikk jeg også gapeflyndre på 2 nye steder, også det en høydare

Hvis dette er standarden i den nye båten, gleder jeg meg svært til festivalen. Fisket vi hadde i dag hadde satt oss opp mot toppen av dag 1 i festivalen. smiley

Damtjern 4 til 6 Juni 2010Fiske

Posted by Robert Råmundsen Sun, June 06, 2010 19:55:18

Frua liker seg godt ved Damtjern, og ba også dette året om en tur hit. Dessverre fikk hun ikke ekstra fri, så det ble bare med helga. Men alt karpefiske skal man bare takke og bukke for, så ingen sure miner av den grunn...

Damtjern har en forbannelse over meg, skal jeg dit glemmer jeg bestandig ett eller annet vitalt. Vekt, årer, batterier og denne gangen POD!! ER DET MULIG!! Heldigvis kom Charlie innom med en pod til låns, slik at turen ble redda.

Vinden blåste i riktig retning, og sola hadde varmet opp vannet til 20'C inne på grunna. Sank bare til 19'C på kvelden. Dette gjorde valget av boilie ganske enkelt. Det ble fishmeal. Prøve også en stang med noen boilie Charlie kom bortom med.

Som alle andre karpefiskere har jeg fullstendig rigvegring. Det vil si at man alltid tror at riggene man har ferdiglagd ikke passer for anledningen... Slik at det ble nye rigger denne gangen også. Dette kan ha vært skjebnesvangert!

Blog image

Men etter første natta våknet jeg av noen pip og en karpe på 5640g lå i hoven. Det ble også nok ett run på formiddagen som også bare ble ett run.

Natt nr 2 så ble det fishmeal på alle stengene. Ble litt skuffet over at jeg våknet utvilt denne morgenen. Men jeg rakk ikke mer å stå opp til en rykende fersk kaffe min kone hadde lagd til meg, og fått en liten sup før det runner igjen. Denne fisken snagger, og når jeg kommer frem i gummibåten er det bare takkelet igjen smiley

Men det ender ikke med det. To ganger til runner det til skikkelig, og jeg har fast fisk på. Jammen snagger ikke disse også, og ingen ender i hoven. Den ene mister jeg ved siden av båten, slik at den fikk jeg iallefall sett smiley

Ja, hvorfor skjedde nettopp dette og all denne mistede fisken. Jo det er det kun Råmundsen som har skyld i. Han kjøpte nemlig feil krok, og endte opp med barbless kroker. Og det er jo ikke akkurat noen høydare i vann med mye snag!!! smiley

Så hadde jeg stolt på mine gamle rigger, så hadde jeg nok hatt ett par til i nettet. Eller hadde det blitt en natt til, så hadde det blitt bytte av krok uansett. Men lærer jeg av dette til neste gang?

Neppe...

Ny pers på HvittingFiske

Posted by Robert Råmundsen Tue, May 18, 2010 12:16:50

Ble en tur på sjøen utenfor Ormen Lange annlegget. Prøvde noen interresante kanter i håp om å treffe noen av gjenværende gytelangene. Men nei da, brosme over alt. Sinnsykt mye fisk, men ikke de helt store. Min største brosme ble 4,9kg

I det vi skulle sveive opp for dagen, så stoppet jeg ca midt i vannlaget, for å veksle noen ord med Karsten som var så snill å ta meg med på tur. Da nappet det jammen meg, og opp kom en ellers slank lang hvitting. Men den dro vekta til 1190g og knuste den gamle rekken min med 10 gram... smiley
Ikke opplevd å få hvitting 100m opp fra bunn før....

La Maxe 2010Fiske

Posted by Robert Råmundsen Fri, May 07, 2010 16:47:59

Ja da var årets første karpetur over. En ukes porrfiske sto for tur, da to glade gutter satt på ferja fra Larvik til Hirtshals. En smule underdrivelse å si vi var noe klare for årets tur. Hjalp jo ikke at Marius Iversen hadde hatt drømmeforhold uken i forveien, med 58 karper og 18 over 10kg fordelt på to mann.

Vår tur skulle ikke bli helt det samme!

Da vi kom ned, var det deilig sommervær som møtte oss i Metz. Jeg hadde nærmest en følelse av sommeryrhet når jeg entret utstyrsbutikken "Pacific Pech" for å handle in div stæsj og for for årets tur. Innehaveren kjente oss straks igjen fra ifjor, kanskje ikke så rart med tanke på alt vi klarte å dra med oss fra butikken...

Etter at vi hadde møtt fiskepolitiet for å få kort og nøkkel, var det å få frem utstyret. Men hva var det som vaket på swimmen min???

Blog image

Jepp en brukt dong!! Ja nå er vel ikke varmtvannsutslippet til La Maxe kjent for å være ødemark, men det får da være måte på urbanisering av fiskeplassene smiley

Etter at utstyret var lagt frem og dong fjernet, måtte jeg til byen igjen, da jeg hadde klart å legge igjen min nyinnkjøpte brolly på utsiden av bilen.

For de som kjenner meg, så vet de at jeg mer eller mindre får panikk når det er mer enn to biler på veien samtidig. Tja, det er noe mer biler på vei inn til Metz med 3-4 felt i hver kjøreretning. Tja jeg la meg i ca 90km/t for å finne riktig avkjøring. Varte ikke lenge før jeg hørte sirener, og en politimann på sykkel vinket og kjeftet noe aldeles på meg. Med hjertet i halsen kjørte jeg inne på vegskulderen i avvente på en skikkelig runde med pepper jeg sannsynligvis ikke kom til å skjønne. Men nei da, han sakket ned feima med armene kjefta og rista på hode, for så å kjøre videre smiley

Ja det er veldig let å komme ut på veien igjen 20cm fra dundrende vogntog og personbilder i godt driv. Men kom meg til slutt ut på veien, og ned til butikken. På vei hjem, tok jeg feil avfart og havnet på feil kjøreretning. Bare for å forklare det, det er IKKE lett å komme inn på riktig vei etter man har kjørt feil! Dette skjedde forresten 3 ganger de neste dagene. Bare forskjellige avfarter selvfølgelig!!

Men nå skulle det fiskes! Etter at swimmer og bivvie plass var bestemt skulle fisken taes. Bonden hadde selvfølgelig lempet 50 tonn CRAP ved siden av swimmen vår, slik at det var noe over middels odør og fluer i området. Haugen ble senere kun omtalt Chatau Crap.

Blog image

Her ser dere haugen på utsiden av brollyen...

Fisket var seeegt, og vi sleit med å få noen på land. Dag nr to fikk jeg derrimot en fisk på 7460g på land.

Blog imageSe på den paddleåra! Elvekarpene her nede er kjent for bra fight, og det stemmer.

I helga når Kullkraftverket vi fisker utenfor ikke går, er det som å slå av en bryter. Fisken stopper å vise seg både i overflata og på matta. Men jeg fikk da opp 2 fisk iløpet av helga.

Det fine været hadde nå gitt seg, og blitt byttet ut med haggel, vind og regn. Ikke noen høydare for karpefisket dette. Blåste faktisk så mye at teltet med to senger i fikk seg en luftetur!

De lokale som kom for å fiske, bare kjørte igjen. Var ikke vits i å fiske La Maxe med dette været. Men hva skulle vi gjøre? Kjøre tilbake 1600km til Norge? Neppe...

Vinden satte sine begrensniger for bruk av baitboat, slik at jeg måtte bytte litt taktikk. Kasterør og baitboat ble midlertidig byttet ut med PVA stappet med 5 boilies.

Blog image

Man måtte kaste så langt man klarte, og da kan det være en fordel med litt tyngde på krokenden for å ikke tangle. Derfor brukte jeg ikke stringere, men disse hardt stappede posene. En boilie i bunn, så tre og en på toppen. Disse er da stappet ganske hardt, slik at de vil spre seg noe når PVA strømpa smelter.

Dette ga meg noen fisk, men det ble liksom ikke noe fart i det. Hele vannflaten var helt død, og ikke en fisk å se. Noe som er ganske uvanlig i La MAxe.

Begynnte å bli ganske usikker på meg selv og mine egne ferdigheter etterhvert. Og tok meg en tur utover La Maxe for å prate med andre fiskere, og deres erfaringer. Etter å ha pratet med andre som hadde fisket en uke uten en eneste fisk, skjønte jeg at det ikke bare var meg som sleit. Jeg hadde faktisk mest fisk til nå. Ganske skuffende egentlig. Forholdene lå ikke til rette for drømmefisket!

For å prøve noe nytt rigget jeg en stang opp med tigers.

Blog imageSom stopper brukte jeg en kunstig maggot. Dette oppsettet ga meg kjapt 2 fisker og 1 run. Hadde en fisk på her som er noe av det mest sinnsyke jeg har opplevd. Enten en kembo karpe eller en malle som har tatt en mindre fisk som satt på. Snøret sleit iallefall, virker som om muslinger hadde ansvaret etter jeg fikk sett bruddet.

Det ble også fisket noe etter malle. Vi kom litt seint igang med dette siden vi ikke hadde agnfisk, og heller ikke fikk noen på kroken. Men fikk i helgen kjøpt en boks duggmark av en tysker som mente dette var det beste oppsettet. Ga meg endel run, men ingen fast fisk. Fikk senere en liten en på 3-4kg på suter.

Blog image20 stor doggmark og en "Untervassepose" skulle gjøre susen :)

Det ble jevnt over ett par fisker om dagen på meg, med unntak av helga. I alt 12 karper. Stort sett alle fiskene beit mellom 0600 og 1100.

Min største fisk ble ikke av de største men en pen common på 10,48kg

Blog imageMen til gjengjeld var det en helt nydelig fisk, som ga en fin fight!

Til slutt vil jeg nevne franskmannen Lorance, som møtte ganske mye over børst for å hilse på. Hver gang jeg ba han en ny øl eller Wiskey sa han "If you Want" på en herlig fransk dialekt... Da jeg ba han på en snus, ristet han på hode. Nei det turde han ikke, for han skulle kjøre bil etterpå hahaha... lo på meg pungbrokk, rart han fant bilen smiley

Turen ble ikke helt som forventet, ullgenser og lue ble brukt stort sett hele turen med unntak av første dagen. Kaldt surt og vanskelig fiske er vel turen kort oppsumert!

Forberedelser La Maxe 2010Fiske

Posted by Robert Råmundsen Tue, April 20, 2010 07:32:46

Årets frankriketur nermer seg med stormskritt, og fiskefeberen river og sliter i kroppen. Fiskefeber er en vederstyggelighet som det ikke finnes noen kur for, og man må leve med hele livet. Men for enkelte kan den være noe sesongbasert og kan sammenlignes med dem med pollenallergi. Spesielt tidlig vår kan være en tøff tid, da man bare går og venter på at sykdommen skal slå ut i full blomst.

Det er nettopp dette som er så deilig for oss som elsker karpefiske. Muligheten til å forlenge sesongen og få en kickstart ved å ta en tur til f.esk Frankrike. Her kan vi bolle oss i varmere vær, store karper, deilig vin og kanskje en kembo malle hvis livet spiller.

Etter å ha pusset litt på utstyret, lagde jeg endel popup boilies for årets tur. Det ble 20 og 16mm med banan og ananas, samt knuste hampfrø. Jeg hadde godt fiske med to 20mm på en snowman rig ifjor. Og de var tomme i butikken der nede etter noen dager, slik at jeg tenkte det var greit å få laget noen ekstra smiley

Slik ser godsakene ut:

Akvariet mittFiske

Posted by Robert Råmundsen Sun, April 11, 2010 17:43:50

Legger ut ett par bilder fra akvariet mitt. Nå som våren er på gang, og isen forsvinner fra tjern og vann er det alltid artig med noen karpebilder. Har også ett par suter i karet, og de ser ut til å storkose seg. Mange som mener at suteren vil dø pga misstrivsel, men det tror jeg er pga at fisken er for stor når den blir fanget. Disse var bare noen få cm da de fikk nytt hjem smiley

Vasaloppet 2010Friluftsliv

Posted by Robert Råmundsen Wed, March 10, 2010 13:59:24

Vasaloppet 2010 skulle være det som skulle få meg ut av godstolen og inn i treningsklærne. Selv om det startet greit i fjor sommer, så ble det helt treningsstopp da jeg ødela kneet da jeg spillte squash. Etter 5mnd følte jeg beinet ble bra igjen, men da var det bare ett par uker til løpet.

Jeg kjøpte ski lørdagen før løpet, og det ble 4 skiturer på tilsammen ca 5mil. Kan si jeg var noe skeptisk ved start med dårlig treningsgrunnlag, nye ski og støvler. Jeg var vel også i toppskiktet i BMI ved starten også. Det var forsåvidt svært få som hadde trua på at dette skulle gå bra, og det var vel også noe av motivasjonsfaktoren min under løpet. Målet var å gjennomføre og sluttid var irrelevant. Jeg fant ett fint tempo, og lå på ca 160 i puls i snitt. Turde ikke stoppe helt opp i drikkestasjonene da jeg var livredd for å stivne.

Da det var 2 mil igjen skjønnte jeg at jeg ville klare det, og roet ned temoet. Nydelig følelse!! Da jeg var ved siste post hadde jeg 2t 45m på meg på de siste 9km, og jeg var overlykkelig.

Selv om sluttiden min ikke ble av de aller beste, 10t 32m, hadde jeg endel mer å gi, og endel bak meg på resultatlista.

Det blir nok en tur neste år også, da dette ga mersmak og da kan jeg kikke litt mer på løpstid.

Mestringsfølelsen ved målgang var utrolig, det er helt sikker smiley

Skogseid 2010Fiske

Posted by Robert Råmundsen Sat, January 16, 2010 18:35:21

Årets fisketur startet ikke så veldig bra ved å se ferja reise fra oss, og måtte vente i 1 time på neste ferje, da det var noe galt med den neste som skulle kommet. Men så lenge det er liv er det håp. Vi sitter å ser på fiske porno, tar en øl og gjør oss klare for morgendagen.

Dag nr 2 ble heller ingen høydare. Jeg våknet med kvalme, oppkast og diare. Isen i kirkevika var alt annet enn sikker. Det var åpent vann fra anlegget og 70m forbi hytta. Vi fant en vei vi kunne komme ut på isen, og prøveborret oss utover. Isen var vel 10-15 cm der. Men ble tynnere etterhvert som vi nermet oss fiskeplassen. Til slutt var den bare 3-4cm, og det knaket stygt der man sto. Vi valgte å fiske under høyspentkablene ved innoset i vannet. De andre reiste ut på isen, men jeg måtte kaste inn hånkle da jeg frøys som aspeløv. Ble liggende i senga det meste av dagen.

Dag nr 3 var jeg bedre i lag, og vi heiv oss ut på isen med godt mot. Det var tatt en røye dagen i forrveien på 7kg og en ørret på 6kg på isen der. Men for vår det ble det bare småfisk. Men været var med oss, og de 20 sek/m som var meldt ved kysten merket vi ingen ting til. Isen så også her litt merkelig ut med endel felter med sammenfryste isflak, men isen var bra.

Dag nr 4 ble heller ingen høydare. Ble tatt en fisk på 4kg ved siden av oss, ellers helt dødt. Vi får håpe på bedre fiske neste år.

Isfiske på StokkevannetFiske

Posted by Robert Råmundsen Thu, December 31, 2009 16:42:42

I det siste har jeg vært på noen isfisketurer. Var en tur i Glomma etter Lake, noe som ble en kjølig opplevelse med 24 blå, og uten fisk. Ellers har jeg vært i Vissestadtjenna, hvor jeg gikk igjennom isen, også en kald opplevelse.

Idag var det tid for stokkevannet. Ble ganske mange abbor, og to gjedderun. Men ingen ville opp på isen. Men min nymodifiserte isfiskepulk funka bra smiley

Blog image

En kort tur med barnaFiske

Posted by Robert Råmundsen Thu, September 17, 2009 13:54:14

Jeg skulle snart på arbeid, og hadde en siste fridag med familien. Det ble til at vi tok en tur for å fiske litt småfisk. Begge guttene fikk endel småkarper. Jeg fikk en fin speil på 4640g som bonusfisk mens jeg fisket med barna på 20mm banan boilie :-)Blog image